89912_600Vai jums nešķiet, ka šogad Jāņi galīgi nebija izdevušies? Nebija nekādas iespējas īgņoties par aukstumu un stulbo lietu, izdomāt atrunas un nekurt ugunskuru, bet tā vietā iekurt krāsni. Un nebija ne salijušu pļavu, ne pretīgu odu mākoņu… kaut kas šai pasaulē tiešām iet uz galu. Tā nu Jāņus varēja svinēt šogad silti un ilgi, un apvienojumā ar mazu atvaļinājumu man šogad iznāca daudz laika lasīšanai, kā rezultātā es pabeidzu vienu biezu grāmatu, par ko man liels prieks.

Laiks būtu apskatīties jaunizdotās grāmatas, taču pēdējie divi mēneši man šķiet švakāki par iepriekšējiem: bija diezgan viegli atsijāt man interesanto.

Sākšu ar senāku laiku vēsturi, un pirmā grāmata − “Dionīsija Fabrīcija Livonijas vēsture” (Latvijas vēstures institūta apgāds, no latīņu valodas tulkojis  un komentārus sarakstījis Ēvalds Mugurevičs). Nepamatoti šo grāmatu piemirsu iepriekšējā apskatā, bet tas tomēr ir viens no senākajiem rakstītajiem Latvijas vēstures avotiem, katoļu prāvesta Dionīsija Fabrīcija latīņu valodā sarakstītā hronika “Īsa Livonijas vēstures norise”.

Otrā grāmata būs vēsturnieka Agra Dzeņa sarakstītā  “Prūši karā ar likteni” (“Domas spēks”), kas veltīta rietumbaltu sentautai − prūšiem, viņu vēsturei un kultūrai no vissenākajiem laikiem līdz 18. gs. sākumam. Autors uzskata, ka par prūšiem nav pietiekoši daudz informācijas, kas rada pārpratumus un neskaidrības, tādēļ kaut vai mēģinājums ieskatīties prūšu tautas vēsturē rosinās plašāku interesi un auglīgākas diskusijas.

Ancāne_Rīgas arhitekturaTrešā vēstures grāmata − mākslas vēsturnieces Annas Ancānes “Rīgas arhitektūra un pilsētbūvniecība 17. gs. otrajā pusē” (Mākslas vēstures pētniecības atbalsta fonds). Šī grāmata jauki iederas manā šī gada interesē par Rīgas vēsturi, un ir autores doktores disertācijas pārvedums monogrāfijas formātā. Šis periods ir zviedru laiks Rīgā, kad Rīgas arhitektūra piedzīvo īpaši dinamiskas pārmaiņas – viduslaiku pilsēta piedzīvo baroka pārvērtības.

Par daudz jaunāku vēsturi stāsta žurnālista Lato Lapsas jaunākā ceļojumu aprakstu grāmata “Zem Muhameda bārdas” (Dienas Grāmata), kurā viņš stāsta par Tuvo un Vidējo Austrumu valstīm: Izraēlu, Palestīnu, Turciju, Irānu, Ēģipti, Jordāniju un Sīriju. Autors mēģinājis izprast, kā īsti dzīvo un ko dara pēc tik dažādām nacionālajām un reliģiskajām pazīmēm sadalītie austrumnieki. Ik pa brīdim autors ir spiests uzdot jautājumu: nu kāpēc tieši šie bezgala jaukie cilvēki mums nu jau labu laiku saistās ar kariem paši savās zemēs un terorismu citur pasaulē?

Latviešu literatūrā, iespējams, lielākais jaunums ir Vizmas Belševicas arhīva pirmās burtnīcas iznākšana − “Nepazītā mīlestība un citi stāsti” (Mansards, sakārtojis Jānis Elsbergs). Pirmajā burtnīcā iekļauta 50. un 60. gados sarakstītā proza, un tā apkopo dažādus stāstus, kuros daudz autobiogrāfisku motīvu.

“Zvaigzne ABC” izdevusi Aivara Kļavja vēsturisko romānu “Likvidētie autobusi”, kurš stāsta par paaudzi, kas dzimusi 20. gadsimta četrdesmito gadu beigās − pēckara bērni, kurus padomju režīms vairs necentās iznīcināt fiziski, bet pakļaut garīgi un morāli, viņi atjaunoja neatkarīgo Latviju un uz savas ādas vissāpīgāk izbaudīja 90. gadu smagās sociālekonomiskās pārmaiņas. Autora iztēle radījusi kādu izmirstošu Latvijas ciemu un tā iedzīvotāju likteņus.

Kuzmins_PilsetasNo jaunāko latviešu autoru grāmatām manu uzmanību piesaistīja Svena Kuzmina stāstu krājums “Pilsētas šamaņi” (Dienas Grāmata). Neko nezinu par šo autoru, tā varētu būt instinktīvi izvēlēta grāmata, kas vai nu ļoti patīk vai atstāj vienaldzīgu.

Vēl viena grāmata, kura piesaistīja neizprotamu iemeslu dēļ, ir igauņu rakstnieka Pāva Matsina romāns “Rīgas zilā gvarde” (Mansards, no igauņu val. tulk. Maima Grīnberga). Anotācijā teikts, ka tā ir fantasmagorija, kuras galvenais varonis spēj dzīvot dažādos, vismaz trijos, Rīgas gadsimtos un ar viņu notiek neticamas lietas. Izklausās pēc Minhauzena stāstiem Marģera Zariņa stilā.

Vēl viens igauņu romāns (kuru negaidīti nav tulkojusi Grīnberga un izdevis Mansards) ir izdevniecības “Lauku Avīze” klajā laistais Lembita Ūstulnda “Antverpenes šūpuļzirdziņš”. Tas ir spiegu romāns, kura  darbība norisinās 1983. gadā, kad, saduroties divu lielvaru – ASV un PSRS – interesēm, uz eksotisku Āfrikas valsti Lemāniju tiek nosūtīti augstas raudzes izlūki Leonīds Tamovs un Tōmass Tameriks. Šis romāns pārstāv pseidodokumentālo vēsturiskā romāna žanru.

Pieredzējusī ungāru valodas tulkotāja Elga Sakse un izdeviecība “Jumava”ir laidusi klajā ungāru rakstnieces Žužas Rakovskas vēsturisko romānu “Čūskas ēna”, kurā darbība notiek 17. gadsimta Viduseiropā. Pavisam nesen tulkota grāmata, atsauču pagaidām nav, bet pēc apraksta atgādina “Silva Rerum” un Ungārijā esot ļoti populāra.

Izklaidei esmu noskatījusi vairākus burlakromānus. “Zvaigzne ABC” izdevusi piekto grāmatu sērijā par Q nodaļu un Karla Merka izmeklētajām lietām − Jusi Adlera Olsena “Marko efekts” (no dāņu val. tulk. Dace Deniņa). Esmu lasījusi pirmās divas sērijas grāmatas, un gan jau kādā brīdī, kad alkšu asiņainu noziegumu nonākšu līdz pārējām. Vēl viens krimiķis ir skotu autora Džeimsa Osvalda sērijā par inspektoru Maklīnu, šobrīd izdots otrais romāns “Dvēseļu grāmata” (Zvaigzne ABC, no angļu val. tulk.Aija Čerņevska), kurš droši vien jālasa jaukajā Ziemassvētku laikā, jo tieši tad desmit gadus pēc kārtas Edinburgā tiek atrastas nogalinātas jaunas sievietes – kailas, tīri nomazgātas, ar pārgrieztu rīkli… Desmit gadi, desmit sievietes.   Un vēl viena sērija, šoreiz par 19. gs Angliju – Anna Perija “Augšāmcelšanās iela” (J.L.V.); šī ir trešā tulkotā grāmata ļoti garā seriālā par inspektoru Pitu un viņa gudro sievu Šarloti. Pirmās divas esmu izlasījusi − tie ir krietni, piezemēti detektīvi bez īpašas izsmalcinātības un sarežģītas valodas.

Benets_Kapnu pilsetaRegulāri pārskatot jauniznākušo literatūru, pats par sevi saprotams, ka uzmanību pievēršu arī grāmatu vākiem, un mani vienmēr ir pārsteidzis, ka daudzas izdevniecības (arī tās, kas tam varētu atlicināt līdzekļus) pievērš maz uzmanības grāmatas ārējam noformējumam vai, precīzāk sakot, lieki nepiepūlas. Nezin kādēļ pie mums ir ierasts, ka skaisti noformē kultūrvēsturiski nozīmīgas grāmatas, bet ikdienas romāniem pietiek taču ar fotomontāžu vai vienkāršiem, pat primitīviem risinājumiem. Vai tad tiešām šai zemē, kurā lietišķā māksla skaitās augstā līmenī un mākslinieku vesela jūra, tiem pašiem romantiskajiem romāniem nevar palūgt izpausties kādam jaunam māksliniekam (tas taču nevar maksāt miljonus). Kā pozitīvu piemēru es gribētu minēt divus fantāzijas grāmatu vākus Roberts Džeksons Benets “Kāpņu pilsēta” (“Prometejs”) un Roberts Džordans “Pasaules acs” (Zvaigzne ABC) − pirmais gan man patīk labāk, bet virzība abiem ir pareizā.

 

Advertisements